• Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • ServiceNow.NL
  • ServiceNow Community

ServiceNow Blog

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

ServiceNow overbrugt de technologische vaardighedenkloof in EMEA

August 7, 2018 ServiceNow Blog

De technologische vaardighedenkloof en de impact daarvan op mensen die een IT-carrière ambiëren, is wereldwijd al breed uitgemeten. Er is een concrete breuk tussen enerzijds het aantal deskundige technologen op alle niveaus en anderzijds de IT-banen die wereldwijd in het bedrijfsleven worden gecreëerd waarbinnen digitale transformatie, cloud-first leveringsmodellen, analyses en intelligent automation worden omarmt.

ServiceNow zet in EMEA proactieve stappen om dit probleem bij de wortel aan te pakken, met name door betrokken te zijn bij zowel programma’s vanuit universiteiten als omscholingsinitiatieven die kandidaten de juiste technische vaardigheden bijbrengt.

Faez Ahmed, Global Director of Training & Certification bij ServiceNow, spreekt over zijn ambitie om de vaardighedenkloof met IT-training te overbruggen en over hoe de programma’s van ServiceNow universitaire studenten internationale kansen voor IT-banen bieden die anders wellicht niet beschikbaar waren geweest.

Service Matters: Het Academic-programma van ServiceNow is erop gericht de technologische vaardighedenkloof te overbruggen door IT-training aan te bieden; hoe ben jij hierbij betrokken geraakt?

Faez Ahmed: Zowel partners als werknemers binnen ServiceNow vroegen me: “Hoe kunnen we aan onze vraag naar technische vaardigheden voldoen? Hoe kun jij hierbij helpen?” Het was overduidelijk dat er een enorme behoefte is aan nieuw talent dat de technologische vaardighedenkloof zou kunnen opvullen en het Academic-programma was een manier om aan die vraag te voldoen.

Service Matters: Kun je ons uitleggen wat het Academic-programma precies inhoudt en voor welk doel het is ontwikkeld?

Faez Ahmed: Het doel van het Academic-programma is de volgende talentvolle generatie in het ecosysteem technische vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om binnen IT-banen te kunnen leren, ontwikkelen en innoveren aan de hand van de allernieuwste technologie van nu. ServiceNow biedt deze studenten het juiste platform om dit te bereiken.

Service Matters: Hoe werkt het programma in de praktijk? Helpt het mensen echt om IT-carrières na te jagen?

Faez Ahmed: Het Academic-programma bestaat uit twee delen: een omscholingsinitiatief en het werven van universitaire studenten (zowel studenten als afgestudeerden waaronder ook Erasmusstudenten)

Voor het omscholingsprogramma werken we samen met de academische wereld, onze partners, klanten en een personeelsontwikkelingsinitiatief dat vaak door de lokale overheid wordt gefinancierd.

We hebben ook een opzichzelfstaand universiteitsprogramma waarbij studenten van aangesloten universiteiten deelnemen aan hackathons. Hier werken ze aan apps die zijn gebaseerd op verzoeken die zijn ingediend door klanten en partners van ServiceNow. Erasmus, het uitwisselingsprogramma dat is ontwikkeld om universitaire studenten in contact te brengen met bedrijven uit andere Europese landen, maakt hier ook deel van uit en kan een stageplek voor zes of twaalf maanden aanbieden. Het is in feite een programma om vaardigheden te ‘verbeteren’, waarbij de nadruk op de garantie ligt om afstudeerders een langdurig dienstverband aan te bieden door ze enthousiast te maken over toegepaste technologieën die essentieel zijn in het hedendaagse, digitale werkveld.

Het Erasmusprogramma bevat ook een direct multicultureel aspect omdat studenten de kans krijgen in het buitenland te wonen, een vreemde taal te leren en hun bestaande competentieniveau aan te scherpen.

In 2005 zijn we met het Erasmusprogramma begonnen toen we samen met de Universiteit van Salerno in Italië een pilotprogramma hebben opgezet. Door samen te werken met de Italiaanse universiteit was het mogelijk een geschikte computerwetenschappenkandidaat aan te wijzen die ons team in het VK kon versterken om ervaring op te doen bij verschillende afdelingen van ons bedrijf, startend bij support, doorstromend naar ontwikkeling en vervolgens oplossingsadvies.

De pilot was een direct bewijs dat het programma op een positieve manier kan bijdragen aan de inzetbaarheid toen we onze eerste kandidaat aannamen! Sindsdien hebben we meer in het uitwisselingsprogramma geïnvesteerd, wat in 2017 leidde tot het werven van vijf Erasmusstudenten waarvan we er vier hebben aangenomen. Dankzij dit succes wil ik onze samenwerking graag nog verder uitbreiden en aankomende zomer hopen we nog tien extra Italiaanse studenten te verwelkomen.

Service Matters: Wat is tot nu toe je ervaring met het programma? Is er iets dat je heeft verbaasd?

Faez Ahmed: De toewijding van de studenten om succesvol te zijn, heeft indruk op me gemaakt. Ze nemen het programma enorm serieus en zijn duidelijk gedreven om deze kans met beide handen aan te grijpen. Studenten zijn vandaag de dag enorm fanatiek om de voor hen beschikbare technologie te gebruiken en de meesten van hen die we van dichtbij hebben meegemaakt, zetten alles op alles om te slagen en waren gemotiveerd om een niveau van technisch inzicht te bereiken dat door ServiceNow wordt verwacht.

Service Matters: Hoe beoordeel je of dit programma voor ServiceNow een succes is?

Faez Ahmed: We hebben al een aantal merkbare successen mogen vieren. Een van de apps die op het ServiceNow-platform door een Erasmusstudent is ontwikkeld, heeft een brancheprijs gewonnen. Hij heeft een taakgericht systeem voor e-mails ontwikkeld dat e-mails automatisch naar de bedoelde persoon of groep stuurt waardoor onze inbox op een extreem efficiënte manier wordt beheerd.

Dankzij het omscholingsprogramma is een van de studenten nu succesvol verantwoordelijk voor de complete servicecatalogus van een G2K-klant. Het is ongelooflijk om de ontwikkeling te zien van hoe ze haar carrière is begonnen (werkend in een restaurant) en wat ze nu heeft bereikt.

Service Matters: Wat voor advies heb je voor andere bedrijven of partners van ServiceNow die wellicht geïnteresseerd zijn om mee te werken aan een soortgelijk programma?

Faez Ahmed: Voor het slagen van dit programma is het van vitaal belang om de juiste soort persoon te vinden, of deze nou universitair geschoold is of uit de praktijk komt. Daarom is het essentieel om het marketingteam bij dit proces te betrekken.

Daarnaast moet er een programma worden ontwikkeld dat de vaardighedenkloof aanpakt bij de bron waar de studenten vandaan komen en moet de focus worden gelegd op het inzetbaar maken van de studenten.

Service Matters: Wat zijn je toekomstige ambities voor de aanpak van ServiceNow voor het overbruggen van de technologische vaardighedenkloof in EMEA?

Faez Ahmed: Tot nu toe is het een doorslaand succes en willen we ons programma blijven uitbreiden omdat het ons overduidelijk voorziet van het nieuwe talent waar we bij ServiceNow naar op zoek zijn. We werken ook in heel Europa met onze partners samen aan een aantal programma’s waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van vaardigheden en talent.

In Frankrijk hebben we bijvoorbeeld meer dan 200 volwassenen omgeschoold naar technische functies als deel van een door de Franse overheid gesponsord initiatief. We werken daarnaast ook samen met universiteiten in het VK, Roemenië, Italië en Duitsland om hackathon-achtige evenementen te organiseren voor studenten computerwetenschappen en techniek, waar zij kunnenwerken aan praktijkgerichte apps, op basis van situaties die zijn aangeleverd door partners en klanten van ServiceNow.

Het platform is gecreëerd om jong talent te presenteren en om bedrijven die worstelen met een tekort aan vaardigheden in staat te stellen gemotiveerde kandidaten met potentieel een kans te geven.

Kom meer te weten over ServiceNow

Filed Under: Cloud and Technology, Partner, Thought Leadership Tagged With: banen, carrières, IT, jobs, studeren in buitenland, studieprogramma, technische vaardigheden, training

Reader Interactions

Primary Sidebar

Zoeken op deze pagina

Abonneren

Abonneer u op servicevragen en we zullen u op de hoogte houden wanneer er nieuwe artikelen worden gepubliceerd.

Categorieën

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

RSS Feed

  • RSS – Posts

Tags

Adrian Bridgwater Allan Leinwand Allianties bedrijfsprocessen automatisering Chris Pope Cloud Daniel Osterbergh data-analyse Data Analytics Data Quality Dave Wright digitale transformatie Donna Woodruff Enterprise Cloud Farrell Hough feminisme helpdesksystemen Holly Simmons HR HR-servicemanagement HR-software Human Resources software IT IT-operations ITSM KI KI-programmering Klantenservice Klantenservicemanagement Klantenservice software Klantenservicesystemen Now Summit Online Klantenservice overheid Partner Philip van der Wilt processen automatisering publieke sector Roel van Rijsewijk Security Service Management ServiceNow technologie werknemersbeleving werkprocessen automatisering

Archief

  • Contact
  • Careers
  • ServiceNow Winkel
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • © ServiceNow. All rights reserved
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • LinkedIn