Onboarding is een belangrijk moment in ieder werknemerstraject. Het is een unieke mogelijkheid voor bedrijven om hun nieuwe werknemers bij het bedrijf te betrekken, ze enthousiast te maken en ze ervan te verzekeren dat ze bij een geweldig bedrijf gaan werken. Starten bij een nieuwe werkgever brengt vaak veel veranderingen met zich mee en dat mag niet meteen tot een teleurstelling leiden. Mensen moeten vanaf het begin het gevoel hebben dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Dit zorgt voor een sterke band met het bedrijf, het nieuwe team en het gemeenschappelijke doel. Lees hier meer over het bieden van een goede onboarding-beleving.
De rol van HR-software
Het lukt veel bedrijven niet om een goede onboarding-beleving te bieden. Hierdoor is er meer personeelsverloop, zijn er hogere wervingskosten en een langzamere adaptatie en is er lagere productiviteit van nieuwe werknemers in de eerste maanden. Daarnaast kan het de algehele bedrijfscultuur en de betrokkenheid van het personeel beïnvloeden en zelfs het werkgeversimago schaden.
HR is over het algemeen verantwoordelijk voor het onboarding-proces en als er problemen zijn, moet HR zorgen voor veranderingen en verbeteringen. Het probleem ligt echter niet altijd bij HR. Typische onboarding-problemen zijn bijvoorbeeld dat IT niet op tijd laptops en toegang tot de systemen kan leveren, dat de facilitaire dienstverlening geen bureau of securitybadge kan regelen of dat managers nieuwe werknemers niet voorstellen aan relevante stakeholders. Zelfs als HR een uitgebreid onboarding-proces en introductieplan heeft opgesteld, kan dit proces mislukken doordat het te complex is en te afhankelijk van verschillende afdelingen.
Wat heeft HR nodig om nieuwe werknemers een succesvol onboarding-proces te bieden? Het antwoord is goede technologie voor een geweldige werknemersbeleving. Moderne HR-software zorgt voor een allesomvattende, uitgebreide, gepersonaliseerde en geautomatiseerde onboarding voor verschillende afdelingen, waardoor nieuwe werknemers vanaf het begin een consumentachtige beleving ervaren.
De platformbenadering van ServiceNow voor HR biedt de mogelijkheid en de functies om een dergelijke beleving niet alleen voor onboarding te bieden, maar ook op andere belangrijke momenten in het werknemerstraject. Veel HR-softwareoplossingen op de markt beloven bedrijven te helpen bij een goed onboarding-proces, maar bieden niet altijd de technische mogelijkheden daarvoor. Het is belangrijk om te beseffen dat moderne HR-software veel meer kan dan alleen takenlijsten creëren en e-mails versturen aan de afdelingen die daarvoor verantwoordelijk zijn. Moderne HR-software ondersteunt het volledige onboarding-proces, al lang voordat een nieuwe werknemer wordt aangenomen. De software biedt nieuwe werknemers daarnaast de mogelijkheid om te communiceren met het bedrijf en zich betrokken te voelen.
De juiste oplossing kiezen voor onboarding-technologie
Bij het kiezen van een technologie-oplossing om het onboarding-proces te transformeren, moeten HR-afdelingen nadenken over de volgende zaken:
- Schakelen tussen verschillende afdelingen: Onboarding-technologie moet zorgen voor afstemming tussen de afdelingen die onderdeel zijn van het proces. Het gaat daarbij niet over het versturen van e-mails, maar over de mogelijkheid om anderen verantwoordelijk te maken voor bepaalde taken.
- Personalisatie: Veel onderdelen van het onboarding-proces zijn afhankelijk van persoonlijke kenmerken van de werknemer, zoals de locatie en het vakgebied waarin ze gaan werken. Dit bepaalt welke content, documentatie en systeemtoegang relevant is voor de nieuwe werknemer. Zorg dat de gekozen onboarding-oplossing de mogelijkheid biedt tot personalisatie met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen.
- De volledige onboarding-cyclus aanpakken: Het onboarding-proces begint al lang voor de eerste dag van de werknemer en loopt tot een paar maanden daarna. De tijdlijn en de interne processen zullen per bedrijf iets verschillen, maar de technologie moet de best practices voor deze processen en de werknemersbeleving mogelijk maken tijdens de gehele cyclus.
- Mobiel native design: We leven in een tijd waarin mensen alles regelen via hun telefoon, tablet of andere apparaten. Verwacht niet van nieuwe werknemers dat ze achter een computer gaan zitten voor hun onboarding, maar geef ze in plaats daarvan de mogelijkheid om alle content te bekijken op een apparaat naar keuze, om ze het gevoel te geven dat ze net zo behandeld worden als klanten.
- Opties voor enquêtes en rapporten: Dit biedt inzicht in hoe succesvol het huidige onboarding-proces is en eventuele ontbrekende stappen.
Naast het bieden van een geweldige, consumentachtige onboarding-beleving door middel van HR-software en een proces met best practices, moeten zowel HR als de managers de nieuwe werknemer zo goed mogelijk voorbereiden op hun rol. Het is niet alleen belangrijk om iemand te informeren over het team, de functie en de relevante training, maar ook om te vertellen wat er van de werknemer verwacht wordt aan het einde van de onboarding-periode. Iedereen moet op één lijn zitten en er moet continu met de nieuwe werknemer besproken worden hoe het gaat in de nieuwe functie. Daarnaast moet worden beoordeeld of extra ondersteuning nodig is.
Kortom: een succesvol onboarding-proces is een belangrijk concurrentievoordeel voor bedrijven in de jacht op talent. HR kan belangrijke verbeteringen voor dit proces doorvoeren binnen het bedrijf. Ter ondersteuning moet de allerbeste technologie gebruikt worden om de juiste werknemersbeleving te creëren. De werknemer moet vanaf het begin van zijn werknemerstraject het gevoel hebben dat hij erbij hoort, zich betrokken voelen bij het bedrijf om zo passie te krijgen voor zijn werk.
Aanvullende bronnen:
- Om te begrijpen hoe ServiceNow bedrijven helpt bij het opzetten en beheren van het werknemerstraject voor meerdere afdelingen vind je hier meer informatie: Onboarding en transities voor bedrijven
- Ontdek hoe ServiceNow de werkplek van de toekomst bouwt door werknemers eenvoudig toegang te geven tot alle services die ze nodig hebben: Moderniseren van HR en de onboarding-beleving van nieuwe werknemers bij ServiceNow
Kom meer te weten over ServiceNow