• Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • ServiceNow.NL
  • ServiceNow Community

ServiceNow Blog

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

Brengt de cloud digitaal talent naar de publieke sector?

April 10, 2019 Michael Maas

De publieke sector kent nogal wat barrières als het gaat om digitale transformatie, en daarom staat ze bij een overgrote meerderheid van de overheids- en non-profit instellingen nog in de kinderschoenen. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is een tekort aan digitaal talent. Getalenteerde digitale experts zijn niet geïnteresseerd in een carrière in de publieke sector.

In Nederland loopt de publieke sector op digitaal gebied achter. Er is een tekort aan IT-talent op elk deelgebied. Grote digitale transformatieprojecten zijn vooral gericht op ‘front-end’-diensten, in plaats van op een fundamentele en holistische digitale transformatie. Maar waarom wordt de publieke sector niet overspoeld met digitaal talent?

Eigenlijk is de publieke sector te vergelijken met de ambachtsindustrie; er is sprake van weerstand tegen verandering en men is afhankelijk van verouderde systemen. Dit maakt het moeilijk om echte digitale transformatie door te voeren. De uitdagingen die komen kijken bij een snelgroeiende hoeveelheid data in een verouderd systeem, schrikt ook de jonge IT-specialisten af. Want waarom zouden afgestudeerde talenten jaren willen investeren in het onder de knie krijgen van één specifiek softwareplatform, waar zij buiten de organisatie helemaal niets mee kunnen? En daarmee een onoverbrugbare achterstand oplopen in hun professionele ontwikkeling, met mogelijk negatieve gevolgen voor hun loopbaan?

Digitale kloof?

De afhankelijkheid van legacy-systemen bij de publieke sector is in feite ook een resultaat van het eigenbehoud van huidige medewerkers. Als jij een van de weinige bent met uitgebreide kennis van organisatiespecifieke software en het ‘back-end’ legacy-systeem, dan zit je tot aan je pensioen gebeiteld. Helaas kan uitgestelde digitale transformatie ook een domino-effect hebben op de werving en daarmee de kloof tussen de organisatie en digitaal talent verder vergroten, waardoor deze groep de publieke sector in razend tempo verlaat.

IT-professionals kunnen kiezen en richten zich dus op organisaties die innovatie omarmen en goede carrièrekansen bieden. Voor veel digital natives voelt de stap naar een publieke organisatie als een stap terug. De overheid staat nu eenmaal niet bekend als een voorloper in de digitale industrie. En beginnende IT-specialisten voelen zich veel meer aangetrokken tot de creatieve chaos van een startup of de ambities van fintech-bedrijven.

Toch is er in de publieke sector zelf totaal geen sprake van afkeer van digitale transformatie. Het probleem is echter dat zij niet in staat is om deze uit te voeren. De wil is er, maar de weg nog niet. Het is een vicieuze cirkel. Overheidsinstellingen lopen achter in hun digitale transformatie, dus hebben zij veel moeite met het werven van talent en raken zo nog verder achter.

Een drieledige focus

Om uit deze vicieuze cirkel te komen, zal de publieke sector zich moeten richten op drie specifieke gebieden: strategie, branding en modernisering. Digitale transformatie is de sleutel tot groei en innovatie, dus het bepalen van een effectieve digitale strategie, door een samenwerking van verschillende teams, is essentieel. Door de rol van digital binnen de publieke sector te herpositioneren, kunnen organisaties een omgeving creëren die werken in de publieke sector aantrekkelijk maakt. Daarbij moeten publieke organisaties van digitale transformatie een sleutelfunctie in de organisatie maken en duidelijke lijnen voor professionele groei uitstippelen.

Als laatste, en misschien wel belangrijkste, is modernisering van de infrastructuur en automatisering nodig. Door het initiatief te nemen met een overstap naar een ‘public cloud’ en ‘as-a-service’-platformen, kan de publieke sector zich profileren als een aantrekkelijke plek voor getalenteerde digital natives. Een cruciaal onderdeel van deze transformatie is het onderbrengen van legacy-systemen in een cloud-omgeving. De verschuiving van een legacy-systeem, die in de publieke sector overheerst, naar een bewezen effectief cloud platform, kan helpen om deze sector te positioneren als dé plek waar je als IT-talent moet zijn en tegelijkertijd de digitale transformatie in een hogere versnelling zetten. In combinatie met het feit dat een carrière in de publieke sector jong talent de kans biedt om voor substantiële veranderingen te zorgen, is het helder waarom de overstap naar de cloud, de beste en slimste IT’ers naar de publieke sector zal lokken.


Kom meer te weten over ServiceNow

Filed Under: Cloud and Technology, HR, Thought Leadership, Uncategorized

Reader Interactions

Primary Sidebar

Zoeken op deze pagina

Abonneren

Abonneer u op servicevragen en we zullen u op de hoogte houden wanneer er nieuwe artikelen worden gepubliceerd.

Categorieën

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

RSS Feed

  • RSS – Posts

Tags

Adrian Bridgwater Allan Leinwand Allianties bedrijfsprocessen automatisering Chris Pope Cloud Daniel Osterbergh data-analyse Data Analytics Data Quality Dave Wright digitale transformatie Donna Woodruff Enterprise Cloud Farrell Hough feminisme helpdesksystemen Holly Simmons HR HR-servicemanagement HR-software Human Resources software IT IT-operations ITSM KI KI-programmering Klantenservice Klantenservicemanagement Klantenservice software Klantenservicesystemen Now Summit Online Klantenservice overheid Partner Philip van der Wilt processen automatisering publieke sector Roel van Rijsewijk Security Service Management ServiceNow technologie werknemersbeleving werkprocessen automatisering

Archief

  • Contact
  • Careers
  • ServiceNow Winkel
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • © ServiceNow. All rights reserved
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • LinkedIn