
Eerder dit jaar heeft onze CIO Chris Bedi in een artikel aangetoond hoe een succesvolle digitale transformatie een plaats creëert waar u sneller kunt werken, betere beslissingen kunt nemen en effectief kunt concurreren in het digitale tijdperk.
Chris wijst er echter op dat digitale transformatie echt een traject is, niet een schakelaar die bedrijven even kunnen omzetten. En het is het traject waar ik me in mijn gesprekken met leidinggevenden in EMEA op richt. Ze hebben een visie van de bestemming van hun digitale transformatie. Wat ze echt willen weten, is hoe ze daar kunnen komen.
Dit traject was een belangrijk discussiepunt toen ik onlangs sprak met het wereldwijde marktonderzoeksbureau IDC. CEO’s integreren steeds vaker digitale aanwezigheid als kernelement van hun bedrijfsstrategieën, maar IDC heeft ontdekt dat 65% van de CEO’s in Europa de druk voelt van het realiseren van een succesvolle digitale-transformatiestrategie.
Creëren van de nieuwe taskforce voor
digitale transformatie
Het is duidelijk dat de
verantwoordelijkheid voor het leveren van digitale transformatie niet meer
alleen bij de CIO wordt gelegd. En waarom ook niet? Volgens IDC komt 62% van de
budgetten die worden geïnvesteerd om initiatieven voor digitale transformatie
te ondersteunen van buiten IT.
Binnen die organisaties die strategisch nadenken over digitale transformatie, staan de leiders van verschillende bedrijfsfuncties op de frontlinie als het gaat om het opvangen van de druk die vanaf het directieniveau naar beneden komt. Dit geldt voor onder andere financiën, HR, Customer Experience (CX) en operations.
Het is een verschuiving die ik zelf zie wanneer ik met leiders binnen Europese organisaties praat. De CIO heeft mogelijk de aandacht van het bedrijf gevestigd op het potentieel van nieuwe technologie, maar de hoofden van belangrijke bedrijfsfuncties erkennen nu het enorme voordeel dat digitale workflows buiten de IT-functie brengen bij het wegnemen van complexiteit binnen hun processen en het creëren van nieuwe ervaringen voor werknemers en klanten.
Voor een echte digitale transformatie in de gehele organisatie is afstemming van alle bedrijfsfuncties vereist. Het is echter belangrijk dat we de rol van de CIO hierbij niet onderschatten. Dit nieuwe ‘digitale dreamteam‘ (zoals IDC het noemt) heeft iemand nodig in de bestuurdersstoel en de CIO is de orkestrator die de digitale transformatie van een bedrijf zal uitvoeren.
De impact van de sterk presterende CIO
CIO’s
met een strategische of disruptieve mindset schromen niet om deze nieuwe kans
te grijpen en op een andere manier met hun collega’s op directieniveau te
werken. Voor bedrijfsleiders is digitale transformatie geen technologieproject,
maar een bedrijfsinitiatief dat wordt ondersteund door technologie.
Een recent onderzoek van ServiceNow voegt ondersteuning toe aan wat we in onze klantenbestand zien met betrekking tot deze verandering in focus: CIO’s gaan in hun gesprekken over van technologie naar bedrijfswaarde.
Er zijn twee belangrijke bevindingen die opvallen: bijna tweederde (63%) van de CIO’s vindt dat de vaardigheden op het gebied van bedrijfsvoering en leiderschap belangrijker zijn dan de kennis van technologie, en de meest succesvolle CIO’s hebben zichzelf gepositioneerd als bedrijfsvisionairs, niet als technologiespecialisten.
Sterk presterende CIO’s breiden hun invloed op de directie uit: ze hebben sterke relaties met andere bedrijfsleiders, met name de CEO. Ook ligt hun focus nadrukkelijk op strategie versus bedrijfsvoering. Door de doelstellingen van IT af te stemmen op de doelstellingen van het bedrijf, voeren ze digitale-transformatiestrategieën uit die efficiëntie, financiële prestaties, productiviteit, prestaties en innovatie van werknemers bevorderen.
Het belangrijkste is misschien wel dat de toekomstgerichte CIO’s ook hogere niveaus van productiviteit, innovatie en klanttevredenheid in hun organisatie melden.
Bereiken van consensus en actie
ondernemen
CIO’s liggen ongetwijfeld voor op hun
vakgenoten wat betreft inzicht in het werkelijke potentieel van technologieën
zoals het ServiceNow-platform om werk gestroomlijnder en betekenisvoller te
maken. Veel bedrijven behalen al succes door bijvoorbeeld digitale workflows
toe te passen binnen de IT-activiteiten en IT-servicebeheer.
Hun rol is tegenwoordig om die expertise en bijbehorende technologie uit te breiden naar alle ander delen van hun bedrijf. Veel van onze klanten zijn hun digitale-transformatietraject begonnen binnen de IT-afdeling en bereiken nu consensus en ondernemen actie op het gebied van automatisering van werkprocessen om de resultaten in meerdere bedrijfsgebieden te stimuleren.
Zo heeft de VP of global service excellence bij Experian, een bedrijf dat rapporteert over consumentenkrediet, zich uitgesproken over hoe het bedrijf met ServiceNow “één engagement-systeem heeft dat zich tot ver buiten IT strekt”. En bij de NHS Blood and Transplant, een essentieel onderdeel van de NHS-service in het Verenigd Koninkrijk, heeft het team het over hoe ServiceNow een levenswijze is geworden. Het team zegt: “We hoeven het niet te verkopen… Het verkoopt zichzelf.”
Het is duidelijk dat digitale transformatie geen lastige gespreksaanzet is voor CIO’s die deze uitdaging voor de hele organisatie willen aangaan. Ze hebben al de kracht ervaren van platforms zoals ServiceNow bij het versnellen van hun digitale-transformatietraject, door middel van automatisering en digitale workflows.
Wat nu belangrijk is, is het afstemmen met hun leidinggevende collega’s, zodat ze de mogelijkheden van technologie kunnen benutten en de bedrijfswaarde kunnen verhogen in alle gebieden van de organisatie, of dat nu binnen HR, financiën, Customer Experience of andere belangrijke bedrijfsfuncties is.
Kom meer te weten over ServiceNow