• Spring naar de inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • ServiceNow.NL
  • ServiceNow Community

ServiceNow Blog

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

De Nederlandse CIO heeft te weinig invloed binnen de directie

augustus 16, 2019 Michael Maas

De Nederlandse CIO scoort slecht op het gebied van digitale volwassenheid én invloed in de directiekamer. Wereldwijd positioneren CIO’s zich meer als visionair, aanjager van digitalisatie en veranderende bedrijfsvoering, binnen de organisatie, maar de Nederlandse CIO loopt hierin flink achter. Zij doen er goed aan om te investeren in de relatie met C-level.

Bij ServiceNow hebben we onderzoek gedaan naar de belangrijkste vaardigheden van de hedendaagse CIO. Wereldwijd gaven de best presterende CIO’s aan dat de belangrijkste factor van hun succes hun rol als visionair is. Om deze rol te vervullen, zijn drie factoren van belang: bekwaamheid in het digitaliseren van workflows, invloed in de directiekamer en focus op klanten. De focus op technologie is naar de achtergrond geschoven. Voor de Nederlandse CIO is er echter veel te winnen als het gaat om deze vaardigheden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat Nederlandse CIO’s niet boven het gemiddelde uitsteken en in sommige gevallen zelfs achterop raken.

Slechte band met de directie
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 58% van de Nederlandse CIO’s aangeeft efficiënt met de CEO van het bedrijf samen te werken, wat verbleekt bij landen als Italië (78%), Frankrijk (70%) en de VS (68%). Daarnaast geeft slechts 29% aan dat ze een goede relatie hebben met de CHRO, waardoor de Nederlandse CIO op grote achterstand staat van de rest van de landen (de eerstvolgende is het Verenigd Koninkrijk met 44%). Nederlandse CIO’s hebben ook de minst optimale relatie met hun CFO van alle onderzochte landen; slechts 38% geeft aan efficiënt samen te werken. Als het gaat om bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen, het binnenhalen van talent of het vergaren van budgetten, dan heeft de Nederlandse CIO weinig inspraak op directieniveau.

Digitale volwassenwording
Ook opvallend is dat, afgaande op de onderzoeksuitkomsten, Nederlandse CIO’s zichzelf opvallend onvolwassen op het gebied van digitalisering vinden. 54% van de respondenten geeft aan dat ze op het eerste niveau van digitalisering zitten. Niveau 3, het meest volwassen niveau, wordt door slechts 8% genoemd. Daarmee kent Nederland het laagste aantal digitaal volwassen organisaties van alle landen in het onderzoek, op Italië na (6%).

Dat betekent echter niet dat werkzaamheden binnen organisaties vooral handmatig worden gedaan: 56% van de workflows binnen de organisaties van de respondenten is inmiddels gedigitaliseerd. Daarmee hebben Nederlandse organisaties, samen met Italië, het hoogste percentage gedigitaliseerde workflows van alle onderzochte landen. De verwachting onder Nederlandse CIO’s is dat dit percentage over drie jaar op maar liefst 94% ligt.

Investeer in relatie met directie
Om deze doelstelling te realiseren, zullen CIO’s de banden met de directie moeten aanhalen. Het is lastig om digitalisering van processen te realiseren als de CFO onvoldoende budget beschikbaar stelt. Ook moet er talent worden geworven dat de digitalisering in goede banen kan leiden en de vaardigheden bezit om met digitale processen te werken. Het is dan essentieel dat de CHRO weet welke sollicitanten geschikt zijn. Tegelijkertijd levert de digitalisering van processen een tijdsbesparing op voor de CIO, waardoor hij zijn taken strategischer kan invullen. En dat geeft hem de ruimte om zijn rol als visionair te omarmen.


Kom meer te weten over ServiceNow

Onderwerp: Cloud and Technology, Executive Insight, Uncategorized

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Zoeken op deze pagina

Abonneren

Abonneer u op servicevragen en we zullen u op de hoogte houden wanneer er nieuwe artikelen worden gepubliceerd.

Categorieën

  • Allan Leinwand
  • Cloud and Technology
  • Executive Insight
  • HR Service Management
  • Industry
  • Industry Focus
  • Intelligent Automation
  • IT and ITSM
  • ITSM
  • Now Platform
  • Security
  • Service Management
  • ServiceNow

RSS Feed

  • RSS – Posts

Tags

Adrian Bridgwater Allan Leinwand Allianties bedrijfsprocessen automatisering Chris Pope Cloud Daniel Osterbergh data-analyse Data Analytics Data Quality Dave Wright digitale transformatie Donna Woodruff Enterprise Cloud Farrell Hough feminisme helpdesksystemen Holly Simmons HR HR-servicemanagement HR-software Human Resources software IT IT-operations ITSM KI KI-programmering Klantenservice Klantenservicemanagement Klantenservice software Klantenservicesystemen Now Summit Online Klantenservice overheid Partner Philip van der Wilt processen automatisering publieke sector Roel van Rijsewijk Security Service Management ServiceNow technologie werknemersbeleving werkprocessen automatisering

Archief

  • Contact
  • Careers
  • ServiceNow Winkel
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • © ServiceNow. Alle rechten voorbehouden
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • LinkedIn